1 kwietnia 2024 roku mieszkańcy Wałcza po raz pierwszy wsiedli do autobusów miejskich bez kasowania biletów. Po ponad półtora roku funkcjonowania nieodpłatnych przewozów przyszedł czas na pierwsze podsumowania. Zapraszamy do lektury wywiadu!
Maciej Mikulski, Transport-Publiczny: Chciałbym zacząć od pytań o komunikację miejską. Proszę zatem na początku przybliżyć Czytelnikom, jak funkcjonują miejskie przewozy w Wałczu.
Adam Biernacki, Zastępca Burmistrza Wałcza: Gmina Miejska Wałcz posiada 100% udziałów w Zakładzie Komunikacji Miejskiej z o.o., który realizuje na jej zlecenie zadania z zakresu lokalnego transportu zbiorowego. Koszty funkcjonowania komunikacji miejskiej w mieście Wałcz wynoszą około 3 milionów złotych rocznie. ZKM dysponuje 13 autobusami. Średnia miesięczna liczba pasażerów korzystających z komunikacji miejskiej to około 225 000 osób.
Jakie inwestycje w transport zbiorowy miasto przeprowadziło w ostatnich latach?
W ostatnich latach komunikacja miejska w Wałczu przeszła istotne zmiany. Wymieniono tabor autobusowy na nowoczesny i bezemisyjny, a wprowadzenie bezpłatnej komunikacji znacząco zwiększyło jej dostępność dla mieszkańców. To działania, które realnie poprawiły jakość transportu publicznego w naszym mieście. Miasto zrealizowało zakup 8 autobusów elektrycznych wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną. Obecnie trwa proces optymalizacji siatki połączeń oraz dostosowywania rozkładów jazdy do rzeczywistych potrzeb mieszkańców. Od 2024 roku na terenie Gminy Miejskiej Wałcz obowiązuje bezpłatna komunikacja miejska.
Jak ocenia Pan efekty wprowadzenia bezpłatnych przejazdów?
Wprowadzenie bezpłatnej komunikacji miejskiej oraz wymiana taboru na nowoczesny znacząco poprawiły jakość usług transportu publicznego, co przełożyło się na wzrost liczby pasażerów o około 70% w porównaniu do roku poprzedniego. W najbliższej przyszłości planowane jest wprowadzenie nowych, lepiej dostosowanych do potrzeb mieszkańców rozkładów jazdy.
Wspomniał Pan o planach dotyczących rozkładów jazdy. Na pewno mają Państwo przed oczyma kolejne wyzwania, przed którymi stoi miasto.
Do największych wyzwań należy zaliczyć konieczność modernizacji infrastruktury przystankowej, zmianę przyzwyczajeń mieszkańców w kierunku ograniczenia korzystania z samochodów osobowych, a także wysokie koszty funkcjonowania transportu zbiorowego w skali całego miasta.
Pozwolę sobie nieco zmienić temat. Jak ocenia Pan funkcjonowanie Strefy Płatnego Parkowania? Czy przyczynia się do realnej rotacji pojazdów?
Funkcjonowanie Strefy Płatnego Parkowania w Wałczu przyczyniło się do poprawy rotacji miejsc parkingowych oraz upłynnienia ruchu w centrum miasta. Obecnie w miejscach objętych strefą parkowanie jest łatwiejsze i bardziej dostępne.
Jakie jeszcze działania podejmuje miasto w celu promowania ekologicznych firm przemieszczania się po mieście?
Wśród podejmowanych działań warto wymienić: wprowadzenie bezpłatnej komunikacji miejskiej, rozbudowę sieci ścieżek rowerowych, prowadzenie kampanii edukacyjno-informacyjnych promujących transport ekologiczny, a także dopasowywanie oferty komunikacyjnej do realnych potrzeb mieszkańców.
Jak mieszkańcy, niekorzystający z samochodów osobowych, najczęściej przemieszczają się po mieście?
Oprócz komunikacji miejskiej mieszkańcy Wałcza często korzystają z rowerów, hulajnóg elektrycznych oraz przemieszczają się pieszo. Te formy transportu stanowią coraz popularniejszą alternatywę dla samochodów.
Jaki Wałcz chciałaby Pani widzieć na koniec obecnej kadencji?
Chciałbym, aby pod koniec tej kadencji Wałcz był miastem nowoczesnym, funkcjonalnym i przyjaznym mieszkańcom. Moim celem jest pełne dostosowanie komunikacji miejskiej do potrzeb społeczności - zakończenie optymalizacji połączeń, wdrożenie nowych rozkładów jazdy oraz modernizacja infrastruktury przystankowej. Dążymy do dalszego rozwoju sieci ścieżek rowerowych i promowania ekologicznych form transportu. Rozbudowa Strefy Płatnego Parkowania oraz inwestycje w infrastrukturę drogową mają przyczynić się do poprawy płynności ruchu i bezpieczeństwa. Docelowo chcemy stworzyć spójny i efektywny system transportu miejskiego, dostępny i wygodny dla każdego mieszkańca.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.